Danske lydfirmaer: Konkurrence er godt
Mærkatet ”Made ind Denmark” har værdi i sig selv, lyder det ofte. Når det kommer til højttalere og hovedtelefoner kan der være noget om snakken.
I hvert fald, hvis man spørger ledende medarbejdere hos B&O, Libratone og GN Audio, som står bag Jabra-mærket – og det har Berlingske Business gjort.
- Absolut, og det danske ophav skal vi bevare. Vi er ikke kinesiske, men de kinesiske investorer forstår, at vi er et vestligt mærke. Den danske identitet er med til at markedsføre Libratone og er helt afgørende. Designet af Libratones produkter foregår i Danmark, i Kina bygges materialerne, men fintuningen af dem sker i Danmark. Vi fokuserer på at beskytte vores danske værdier. Derfor har det heller ikke været på tale at flytte væk fra Danmark. Vi skal være et dansk mærke, der går ud internationalt, siger Jamie Robertson, Libratones dagligt driftsansvarlige direktør, til Berlingske.
Topchefen for GN Audio, René Svendsen-Thune, understreger også det velfungerende danske lyd-økosystem. Ifølge GN-chefen er der flere akustikingeniører per kvadratmeter i Danmark end noget andet sted i verden.
Hos Bang & Olufsen er de billigere produkters voksende betydning ikke til at tage fejl af. B&O Play er på får år vokset til at udgøre 47 procent af lyd- og billedvirksomhedens samlede omsætning.
I Danmark som helhed er salget af hovedtelefoner og lyd-ørepropper i de første syv måneder af 2018 vokset med 18,9 procent sammenlignet med samme periode sidste år.
Salget af smart audio, trådløse højttalere og lydudstyr med mulighed for netadgang, går også en vej - op. 15,9 procent er salget vokset med i januar-juli i år i forhold til 2017.
Det viser tal fra analysefirmaet GfK, som indsamler data om det faktiske salg af elektronik i danske butikker, ifølge Berlingske.